Ruitopties uitgelegd: alle autoruit extra’s en voorruit opties op een rij

Blog

Gepubliceerd op

15.05.2025

min.

Moderne autoruiten zijn allang niet meer gewoon een stuk glas. In de autoruitenindustrie zijn er vele ruitopties beschikbaar – extra functies en eigenschappen die het autoruit slimmer en veiliger maken. Veel automobilisten weten niet eens dat hun voorruit vol kan zitten met autoruit extra’s, van sensoren tot speciale coatings. In dit artikel leggen we in duidelijke taal uit welke voorruit opties er allemaal zijn, wat ze inhouden en wat het nut ervan is. We hanteren een vriendelijke, consumentgerichte toon en zetten alle ruitopties overzichtelijk op een rij, zodat u precies weet waar u op kunt letten bij uw autoruit.

Akoestisch glas (geluidswerend autoglas)

Niet alleen de motor en banden veroorzaken geluid tijdens het rijden – ook windgeruis en omgevingslawaai dringen uw auto binnen. Akoestisch glas, ook wel geluidswerend of geluiddempend autoglas genoemd, helpt om het interieur van de auto stiller te maken. In sommige automerken en modellen is dit optioneel leverbaar voor bijvoorbeeld de voorruit. Een akoestische voorruit heeft een extra geluiddempende folie tussen de glaslagen, waardoor inkomend geluid deels wordt teruggekaatst en geabsorbeerd. Het resultaat is dat er minder rij- en windgeluid bij de inzittenden terechtkomt, wat het comfort verhoogt – u kunt bijvoorbeeld makkelijker een gesprek voeren of van uw muziek genieten.

U kunt herkennen of uw autoruit akoestisch is: vaak staat er een klein symbooltje in de ruit, bijvoorbeeld een icoon van een oortje (meestal in de hoek bij de stempel van de glasfabrikant). Ziet u zo’n teken op het glas, dan heeft u geluidswerend glas. Het is een subtiele optie die veel mensen niet opvalt, maar het verschil in geluidsniveau kan merkbaar zijn, vooral bij hogere snelheden.

Geïntegreerde antennes in de ruit

Veel moderne auto’s hebben antennes die subtiel in de ruiten zijn verwerkt. Zo’n antenne in de autoruit neemt de functie over van de ouderwetse sprietantenne en zorgt voor een strakke afwerking van de auto. Dergelijke geïntegreerde antennes kunnen voorkomen in de voorruit, achterruit en zelfs zijruiten (met name de kleine driehoeksruitjes achter). Ze worden gebruikt voor verschillende systemen in de auto: van de radio en navigatie (GPS) tot de telefoon, televisieontvangst, alarmsysteem en zelfs de centrale deurvergrendeling op afstand.

Hoe herkent u deze ruitoptie? In de voorruit ziet u soms een dun zwart draadje lopen, bijvoorbeeld van bij de binnenspiegel omhoog of aan de passagierskant verticaal door het glas. Dit duidt op een ingebouwde voorruitantenne. In de achterruit zijn geïntegreerde antennes vaak te herkennen aan extra aansluitingen op het glas naast die van de achterruitverwarming – meerdere connectoren kunnen aangeven dat er naast de verwarming ook een radio-antenne of ander signaal door de ruit loopt. In vaste zijruitjes (achterste zijruiten, vaak driehoekig van vorm) zit soms eveneens een antennedraad verwerkt. Twijfelt u of uw ruit een antenne bevat? Dan kunt u dit bij de montage aangeven; een specialist kan voor u uitzoeken of uw autoruit met een geïntegreerde antenne uitgerust is, zodat bij vervanging de juiste ruit gekozen wordt.

Getint autoglas (kleur van de autoruit)

Autoruiten hoeven niet altijd helder en kleurloos te zijn. Vrijwel alle moderne auto’s hebben getint glas – een subtiele kleurtint in het glas die allerlei voordelen biedt. Tot eind jaren ’70 waren autoruiten meestal volledig helder, maar sindsdien is getint autoglas de norm geworden. De meest voorkomende kleurtoon is groen; veel voorruiten en zijruiten hebben een heel lichte groengrijze tint die op het eerste gezicht nauwelijks opvalt. Andere auto’s, zoals sommige modellen van Ford en Mercedes, kunnen af-fabriek een blauwe tint in het glas hebben.

Blauw getint autoglas komt bij sommige merken voor – deze subtiele blauwige tint is een vorm van zonwerend glas.

Waarom getinte ruiten?

Een belangrijke eigenschap van licht getint autoglas is zonwering. De groene of blauwe tint filtert een deel van de UV-straling van de zon. Dat betekent dat de auto minder snel opwarmt en het interieur (bekleding, dashboard) minder snel verkleurt door de zo. Daarnaast heeft getint glas ook een cosmetisch effect: de lichte groen/blauwtint geeft de auto een mooie, luxe uitstraling Veel bestuurders merken de tint pas op als ze er specifiek op letten – bijvoorbeeld door van binnenuit te kijken terwijl het portierraam half open staat. Met een simpel trucje kunt u de glastint zelf controleren: houd een wit vel papier achter de ruit; bij getint glas zult u dan een groene of blauwe gloed zien, terwijl helder glas geen kleurverschil geeft.

Donker getinte en privacy-ruiten:

Naast de standaard lichte tinten zijn er ook donker getinte autoruiten. Vooral sinds de opkomst van SUV’s en luxe sedans zien we vaak dat de achterste zijruiten en achterruit af-fabriek donkerder glas (privacy-glas) hebben. Deze extra donkere tint – vaak donkergrijs of donkergroen – beperkt de inkijk in de auto, wat de privacy van inzittenden verhoogt en de auto een stoer uiterlijk geeft. Let op: voorruiten en voorste portierruiten zijn om wettelijke redenen nooit zo donker getint afgeleverd – die moeten minimaal 75% respectievelijk 70% van het licht doorlaten in Nederland. Donkere tint op de voorruit of bestuurdersportieren mag alleen in zeer beperkte mate; te donker folieren is wettelijk niet toegestaan en kan een boete opleveremn. De sterk getinte ruiten beperken zich dus tot de achterzijde van de auto.

Donker getinte achterruiten (privacy-glas) zijn af-fabriek leverbaar op veel SUV’s en stationwagens. Ze geven minder inkijk en houden zonlicht tegen, maar voor de voorruit en voorportieren gelden wettelijke beperkingen qua tint.

Warmtewerende coating op de voorruit

Wellicht heeft u weleens een voorruit gezien die een soort paarsige of blauwige glans vertoont onder bepaalde hoeken. Die oliekleurige gloed duidt op een speciale coating op het glaSommige auto’s zijn uitgerust met een warmtewerende of UV-absorberende coatinglaag op de voorruit. Wat doet zo’n coating precies? Het werkt als een filter voor zonnewarmte en UV-straling: een gecoate voorruit houdt een deel van de warmte buiten de auto door de zonnestraling te absorberen en reflecteren Op een hete zomerdag kan dit een temperatuursverschil van enkele graden in het interieur opleveren – de auto blijft koeler dan met een normale ruitt Daarnaast blokkeert de coating UV-licht, wat opnieuw helpt om het interieur te beschermen tegen verkleuring.

Een warmtewerende voorruit herkent u aan de licht iriserende glans, vooral zichtbaar van buitenaf of met een gepolariseerde zonnebril. Als u een polariserende zonnebril draagt, vallen de regenboogachtige kleuren op de ruit extra op – dat is de coating die het licht breekt. Houd er rekening mee dat een voorruit met coating vaak duurder is dan een zonder. Het is dus een luxe-optie; bij vervanging kunt u desgewenst ook kiezen voor een ruit zonder coating om kosten te besparen, maar dan verliest u wel het comfort van de warmtewerende functie. Geef bij een offerte aanvraag altijd aan of uw oude ruit een coating had, zodat de leverancier de juiste vervanging kan aanbieden.

Gelaagd glas vs gehard glas (veiligheidsglas)

Autoruiten kunnen gemaakt zijn van gelaagd of gehard veiligheidsglas, elk met hun eigen eigenschappen en toepassingen. Gelaagd glas bestaat uit meerdere lagen en wordt vooral gebruikt voor de voorruit (en in toenemende mate ook zijruiten). Gehard glas is enkelvoudig gehard veiligheidsglas en wordt traditioneel gebruikt voor zijruiten en achterruiten. Wat is het verschil?

Gelaagd autoglas

Een voorruit van een moderne auto is bijna altijd gelaagd. Dit betekent dat de voorruit eigenlijk is opgebouwd uit drie lagen: twee lagen glas met daartussen een kunststoffolie (PVB). Bij een botsing of harde inslag breekt de glaslaag, maar de folie houdt de scherven bij elkaar en voorkomt dat de ruit in stukken uit de auto valt. Hierdoor blijven inzittenden beschermd: men wordt niet door de ruit naar buiten geslingerd bij een ongeval en voorwerpen van buiten dringen minder gemakkelijk door het gla Gelaagd glas draagt ook bij aan het comfort, omdat de tussenlaag geluid dempt (akoestisch effect) en UV-straling filtert. Een barst in een voorruit merkt u vaak maar aan één kant (binnen- of buitenkant), omdat de andere glaslaag nog intact is – een typisch kenmerk van gelaagd glas.

Voorruiten zijn van gelaagd glas gemaakt. Bij breuk ontstaan er barsten, maar de glaslagen blijven dankzij de PVB-folie aan elkaar kleven in plaats van uiteen te spatten.

Gehard autoglas

Zijruiten en achterruiten van auto’s zijn meestal gemaakt van gehard glas. Gehard glas is enkel glas dat via een hittebehandeling extreem sterk is gemaakt. Het bijzondere van gehard autoglas is dat het bij breuk in honderdduizenden kleine stukjes uiteenvalt. In tegenstelling tot normale glasscherven zijn deze stukjes relatief bot, met veel minder scherpe randen. Dit is een bewuste veiligheidsfeature: als iemand door een zijruit naar buiten valt of als de ruit om welke reden dan ook breekt, veroorzaken de kleine korrels minder verwondingen dan grote scherpe scherven (denk aan de kruimels van een kapotte zijruit).

Een voordeel van gehard glas is ook dat het in noodgevallen makkelijk te breken is. Mocht u bijvoorbeeld te water raken met de auto, dan kunt u met een lifehammer een geharde zijruit vrij gemakkelijk verbrijzelen om de auto te verlaten. Ook als de auto op slot is en de sleutels binnen liggen, kan een geharde ruit ingeslagen worden om weer in de auto te komen – iets wat bij de taaie gelaagde voorruit vrijwel onmogelijk is. Overigens is gehard glas in de praktijk een stuk sterker dan normaal vensterglas; het gaat echt pas stuk bij een gerichte, harde klap met een puntig voorwerp. Samengevat: voorruiten zijn gelaagd (breken met barsten, blijven hangen) en zij- en achterruiten zijn meestal gehard (breken volledig in stukjes), al zien we tegenwoordig steeds vaker dat fabrikanten ook zijruiten van gelaagd glas maken voor extra inbraakwerendheid.

Head-Up Display (HUD) voorruit

Steeds meer auto’s – vooral in het hogere segment – bieden de optie van een Head-Up Display (HUD). Dit is een projectiesysteem dat belangrijke rij-informatie op de voorruit weergeeft. Snelheid, navigatie-aanwijzingen, cruisecontrol instellingen of rijstrookassistentie – al deze gegevens kunnen als een virtuele projectie in uw blikveld verschijnen, zodat u uw ogen op de weg kunt houden terwijl u toch de info ziet. De naam “head-up display” komt uit de luchtvaart: het werd oorspronkelijk ontwikkeld voor straaljager- en helikopterpiloten, zodat zij hun instrumenten konden aflezen zonder naar beneden te kijken.

Een auto met HUD heeft een speciale voorruit nodig. Vaak is er in het glas een extra reflecterende laag of een andere constructie die zorgt dat het beeld helder en zonder dubbelbeeld geprojecteerd wordt. U merkt dit bijvoorbeeld aan een aanduiding op de ruit of gewoon doordat uw auto die projectiefunctionaliteit heeft. Bij vervanging van een voorruit met HUD is het cruciaal om hetzelfde type HUD-voorruit terug te plaatsen, anders werkt het systeem niet optimaal. Het nut van HUD is evident: u hoeft uw blik niet van de weg te halen om bijvoorbeeld uw snelheid te controleren, wat de veiligheid en het rijcomfort verhoogt. Deze voorruit optie is wellicht minder bekend bij het grote publiek, maar wie het eenmaal heeft gebruikt, wil vaak niet meer zonder.

Lichtsensor (automatische verlichting)

Veel moderne auto’s nemen u werk uit handen, zelfs als het om de verlichting gaat. Een lichtsensor in de voorruit detecteert wanneer het donker wordt en schakelt automatisch de voertuigverlichting in. Rijdt u een tunnel in of begint de avond te vallen, dan zullen de koplampen en dashboardverlichting vanzelf aangaan. Vergeet u weleens uw lichten aan te doen? Met deze ruitoptie hoeft u daar niet meer aan te denken – ook bij het uitzetten van de auto gaan de lampen automatisch weer uit.

U kunt meestal gemakkelijk herkennen of uw auto een lichtsensor heeft. Kijk eens naar uw lichtschakelaar: staat daar een stand "Auto"? Zo ja, dan heeft uw wagen automatische lichtregeling. Een sensor voor licht zit vaak bovenin de voorruit, in de buurt van de binnenspiegel (soms gecombineerd met de regensensor in één module). Deze sensor is doorgaans van buitenaf zichtbaar als een kleine ronde, vierkante of driehoekige sensor achter de ruit. Automatische verlichting is vooral handig voor het gemak en de veiligheid: u bent altijd goed verlicht zonder erover na te denken, en u wordt niet die irriterende tegenligger die vergeet zijn lichten te voeren in de schemering.

Regensensor (automatische ruitenwissers)

Een regensensor (links afgebeeld) is vaak geïntegreerd bij de binnenspiegel op de voorruit. Het detecteert water op het glas en zorgt dat uw ruitenwissers automatisch wissen op de juiste snelheid.

In een flinke bui wilt u zich kunnen concentreren op de weg, niet op de ruitenwisser-instellingen. Een regensensor neemt deze taak van u over. Deze sensor op de voorruit registreert hoeveel water er op het glas komt en past automatisch de snelheid van de ruitenwissers aan. Gaat het harder regenen, dan wissen de ruitenwissers sneller; neemt de regen af, dan vertragen ze weer vanzelf. U hoeft de intervallen niet meer handmatig te regelen – wel zo comfortabel én het zorgt voor continu goed zicht.

Een auto met regensensor herkent u op twee manieren. Ten eerste staat er meestal op de ruitenwisserhendel een stand aangegeven met "Auto" of een symbool, wat betekent dat de automatische modus actief is. Ten tweede ziet u de sensor zelf zitten aan de voorruit. Deze is vaak geplaatst vlak achter de binnenspiegel, bovenaan het glas, en kan eruitzien als een rondje, ovaal trapezium of ander gevormd “plaatje” op of achter het glas. Vaak zit hij samen met de lichtsensor in een zwarte behuizing tegen de ruit. Ziet u zo’n element, dan is uw voorruit uitgerust met een regensensor.

Let op bij ruitvervanging

Als uw voorruit vervangen moet worden en u heeft een regen- en/of lichtsensor, is het belangrijk dit door te geven. De nieuwe ruit moet namelijk geschikt zijn voor deze sensoren, oftewel een voorruit met sensorvoorbereiding. Koopt u een ruit zonder sensorvoorziening, dan werken uw automatische ruitenwissers en verlichting niet meer. Overigens kan desgewenst een sensor ook weggelaten worden bij vervanging (bijvoorbeeld om kosten te besparen), maar bedenk wel dat u dan die automatische functies kwijtraakt. Bij weglaten van de sensor zullen de monteurs de bedrading ontkoppelen en eventueel een andere spiegel plaatsen, zodat er geen storingen ontstaan. Vanaf dat moment bedient u zelf weer de wissers en lampen zoals vroeger. De keuze is aan u, maar een goede ruitenspecialist zal altijd vragen naar deze optie om misverstanden te voorkomen.

Voorruitverwarming (verwarmde voorruit)

Koude winterdagen brengen vaak bevroren of beslagen ruiten met zich mee. Gelukkig hebben sommige auto’s voorruitverwarming: fijne, bijna onzichtbare warmte-elementen in de voorruit die het glas ontwasemen en ontdooien. Er zijn twee types verkrijgbaar: een volledig verwarmde voorruit of alleen een ruitenwisserverwarming.

Bij een volledig verwarmde voorruit lopen er talloze dunne draadjes door de hele voorruit heen. Deze zijn met het blote oog nauwelijks te zien, tenzij u er pal op kijkt of een wit papiertje achter de ruit houdt om ze te ontdekken In uw auto vindt u ook een speciale knop (vaak op het dashboard of middenconsole) om de voorruitverwarming in te schakelen – dit is een duidelijke aanwijzing dat de ruit over deze optie beschikt. Druk op de knop en de hele voorruit zal binnen korte tijd ontdooien, zonder dat u hoeft te krabben. Dit is een zegen op winterochtenden: ijs en rijp verdwijnen als sneeuw voor de zon, en uw zicht is snel weer helder.

Een andere variant is de ruitenwisserverwarming. Hierbij is niet de hele voorruit van draden voorzien, maar zitten de verwarmings-elementen alleen langs de onderrand van de voorruit, precies op de plek waar de ruitenwissers in ruststand liggen. Het doel hiervan is om te voorkomen dat de wisserbladen vastvriezen aan het glas en om dat gedeelte ijsvrij te houden, zodat de wissers bij vertrek meteen goed contact maken met de ruit. Vaak merkt u deze optie niet direct op, omdat de bedrading netjes verborgen zit onder de zwarte rand waar de ruitenwissers parkere Heeft uw auto wel een knop voor voorruitverwarming, maar kunt u geen draadjes in het zicht ontdekken, dan is de kans groot dat u ruitenwisserverwarming heeft in plaats van een volledig verwarmde ruit. Beide varianten verhogen het gemak en de veiligheid in de winter; nooit meer krabben of wachten tot de voorruit ontdooid is, en altijd direct goed zicht.

Achterruitverwarming (achterruit met verwarming)

Bij personenauto’s is een achterruit met ingebouwde verwarming standaard. Bij sommige bestelauto’s echter niet – hier ziet u links een achterdeur met verwarming (zichtbare verwarmingsdraden) en rechts een deur zonder verwarming.

Iedere automobilist kent ze wel: de dunne horizontale lijnen over de achterruit. Deze lijnen zijn de filamenten van de achterruitverwarming. Zet u de achterruitverwarming aan (met de bekende knop met het ruit-symbooltje), dan stroomt er stroom door deze ingebakken lijntjes en warmen ze de ruit op. Hierdoor verdwijnt condens en smelt ijs van de achterruit, zodat u weer vrij zicht naar achteren heeft. Bij personenwagens is een verwarmde achterruit al tientallen jaren standaarduitrusting – we kunnen ons een auto zonder nauwelijks voorstellen.

Toch zijn er situaties waarin een achterruit geen verwarming heeft. Vooral bij bestelbussen en bedrijfswagens komt het voor dat de achterdeuren of achterklep van glas zijn voorzien zonder verwarmingsdraden. In eenvoudig uitgevoerde modellen of gesloten bestelbusjes (waar de bestuurder toch niet door de achterruit hoeft te kijken) kan de fabrikant een onge verwarmde ruit plaatsen om kosten te besparen. Heeft u een bedrijfswagen of camper, let dan op of de achterruit verwarmd is of niet. In het dagelijks gebruik is een verwarmde achterruit erg prettig om snel van condens en ijs af te komen. Mocht u de ruit van een bestelauto willen laten vervangen, is het goed om direct te overwegen of u een exemplaar met achterruitverwarming wilt (voor het gemak) of dat een gewone ruit volstaat. Vaak is de optie voor verwarming makkelijk mee te nemen bij vervanging.

Een aandachtspunt bij het kopen van tweedehands autoruiten (waar onze bedrijfsnaam 2dehandsautoruiten.nl naar verwijst) is dat de werking van een gebruikte achterruitverwarming niet altijd 100% gegarandeerd kan worden. Omdat een gebruikte ruit uit een sloopauto komt, is deze vooraf meestal niet te testen op goede werking van alle draadjes. Een ervaren monteur controleert wel visueel de staat van de verwarmingslijnen en kiest de beste uit, maar een klein risico op defecte lijnen bestaat Bij montage van een nieuwe achterruit daarentegen krijgt u volledige garantie op een goed functionerende verwarminLaat u dus goed informeren – voor dagelijkse auto’s is het comfort van een goed werkende achterruitverwarming bijna onmisbaar.

Spiegelsteun voor binnenspiegel

Een ogenschijnlijk eenvoudig maar belangrijk detail is de spiegelsteun voor de binnenspiegel. Hier zijn namelijk verschillen in uitvoering. Bij veel auto’s zit de achteruitkijkspiegel met een voetje direct op de voorruit vastgeplakt. In dat geval heeft de voorruit een specifieke houder of bevestigingspunt waar de spiegel (en vaak ook sensorbehuizing) op moet passen. Wanneer zo’n voorruit vervangen wordt, zal de monteur de oude binnenspiegel inclusief steun loshalen en op de nieuwe ruit overzetten. Het is dus van belang dat de nieuwe voorruit dezelfde spiegelsteun-voorziening heeft als de oude, anders kan de spiegel niet bevestigd worden.

Er zijn ook auto’s waarbij de binnenspiegel aan het dak (de hemel) vastzit, met een beugel of console. In dat geval is er géén spiegelsteun op de voorruit nodig – de ruit is dan “kaal” zonder montagepunt voor een spiegel. Dit zie je bijvoorbeeld bij sommige oudere auto’s of bepaalde bestelbussen (zeker busjes zonder achterruit, die soms helemaal geen binnenspiegel hebben). Ten slotte komt het voor dat bestelwagens überhaupt geen binnenspiegel hebben, omdat er geen zicht naar achter is of een digitaal camerasysteem het overneemt,

Voor u als consument is dit vooral iets om op te letten als u een ruit vervangt: geef door of de spiegel op de ruit zit gemonteerd of niet. De glasleverancier zorgt er dan voor dat het juiste type voorruit (met of zonder spiegelsteun, op de juiste hoogte) wordt geplaatst. Wist u dat de positie van de spiegelsteun kan variëren per uitvoering? Soms zit de spiegel een paar centimeter lager of hoger op de ruit afhankelijk van sensoren of camerahuisjes. Een expert zal dit nagaan op basis van uw kenteken en chassisnummer. Zo bent u verzekerd dat na ruitmontage de binnenspiegel weer op de juiste plek hangt en stevig vastzit.

Zonneband (getinte bovenrand van de voorruit)

Bij veel autoruiten ziet u aan de bovenkant een gekleurde band in het glas – de zogenaamde zonneband. Dit is een half-transparante strook aan de bovenzijde van de voorruit, meestal enkele centimeters hoog, die als zonwering dient. Wanneer de zon laag staat (ochtend- of avondzon) houdt de zonneband het felle licht uit uw ogen, vergelijkbaar met een ingebouwde zonneklep in het glas. Het vergroot het rijcomfort, want u hoeft minder met uw zonneklep te klappen of met uw hand uw ogen te schermen tegen laaghangende zon. Daarnaast kan een gekleurde zonneband de auto een wat sportievere uitstraling geven – veel autoliefhebbers vinden het er stoer uitzien, zeker in combinatie met een verder getinte auto.

Zonnebanden zijn doorgaans fabrieksmatig in de ruit verwerkt en verkrijgbaar in verschillende kleuren. De meest voorkomende tinten voor zonnebanden zijn groen, blauw of grijs, vaak afgestemd op de rest van de autoruitkleur. Zo heeft een auto met groen getint glas meestal een groene zonneband, terwijl een met blauw getint glas een blauwe band kan hebben. U herkent een zonneband uiteraard direct aan die gekleurde strook bovenin de voorruit; deze is half doorzichtig en loopt meestal geleidelijk over in de normale ruitkleur (het is geen harde afkadering). Niet elke auto heeft een zonneband – sommige fabrikanten bieden het als optie of alleen op bepaalde uitvoeringen. Als u het prettig vindt, is het bij vervanging mogelijk een voorruit met zonneband te kiezen (als die voor uw model beschikbaar is). Dat kan bijvoorbeeld interessant zijn als u veel last heeft van fel licht en uw huidige ruit er geen heeft.

Tot slot een veelgemaakte vergissing: de zwarte gestippelde rand rond de voorruit is géén zonneband. Die zwarte rand heeft een ander doel (daarover hieronder meer). Een zonneband is dus specifiek de gekleurde strook in het doorzichtige deel van het glas, niet te verwarren met de egaal zwarte rand.

Zwarte stippelrand (dot-matrix rand)

Vrijwel elke voorruit en achterruit heeft langs de randen een zwarte rand die vaak uit kleine stipjes of een rasterpatroon bestaat. Deze zwarte stippelrand, ook wel dot-matrix genoemd, is niet zomaar voor de sier – hij vervult twee belangrijke functies. Ten eerste zorgt de zwarte rand voor een nette afwerking en vooral voor de hechting van de ruit in de carrosserie. Tijdens montage wordt de ruit met lijmkit vastgezet in het raamframe; de zwarte keramische laag op het glas biedt de optimale ondergrond zodat de kit goed hecht aan het glas én beschermt de lijmlaag tegen zonlicht. Dat is meteen de tweede functie: de zwarte rand laat geen UV-licht door naar de lijm. UV-stralen kunnen namelijk de ruitenkit aantasten door veroudering, maar dankzij de stippelrand blijft de kit langdurig sterk. Zo zit uw ruit veilig en duurzaam vast.

Een bijkomend voordeel is dat de zwarte rand esthetisch het interieur camoufleert – achter die rand vallen sensorbehuizingen, lijmresten en randen van hemelbekleding minder op. De stipjes (dot-matrix) zorgen voor een geleidelijke overgang van volledig zwart naar transparant glas, wat optisch mooier oogt en spanningen in het glas vermindert bij het bakken van de keramische inkt op het glas.

Het is goed om te benadrukken dat de stippelrand dus geen zonnestrip is. Sommige mensen zien een zwarte band boven in de ruit en denken dat dit een soort zonwering is, maar dat is niet het geval. Een zonneband is altijd gekleurd en lichtdoorlatend, terwijl de zwarte rand ondoorzichtig is en rondom de hele ruit loopt. Beide dienen hun eigen doel.

Autoruiten voor alle automerken en modellen

Of u nu in een kleine stadsauto of een luxe limousine rijdt – ruitopties komen voor bij voertuigen van vrijwel alle automerken. Van Audi tot Volvo, van Ford tot Ferrari: elke fabrikant past zijn eigen combinatie van ruitopties toe. Bij een ruitvervanging is het daarom belangrijk om het exacte type ruit voor úw auto te krijgen, met alle bijbehorende opties en aansluitingen. Een gespecialiseerde autoruitleverancier kan aan de hand van uw automerk, model en bouwjaar nagaan welke opties uw ruiten hebben. Zo bestaan er bijvoorbeeld specifieke voorruiten voor een Volkswagen met regensensor en camera, of voor een Mercedes met head-up display en akoestisch glas. Dankzij onze ruime voorraad kunnen wij autoruiten leveren voor vrijwel alle personenauto’s, bedrijfswagens, trucks en zelfs campers. Hierdoor bent u verzekerd van het juiste glas dat past bij uw voertuig en alle gewenste functies bevat.

Kwaliteit bij montage: kit en primer

Een nieuwe autoruit met alle high-tech opties is natuurlijk geweldig, maar minstens zo belangrijk is dat de ruit goed gemonteerd wordt. De hechting van de voorruit aan de auto gebeurt met speciale lijmkit en primer. Bij ons bedrijf besteden we hier extra aandacht aan: we gebruiken uitsluitend A-kwaliteit kit en primer voor de montage. Waarom is dat belangrijk voor u? De kit en primer vormen letterlijk de basis die de ruit op zijn plek houdt. Hoogwaardige materialen zorgen voor een sterke, duurzame verbinding tussen glas en carrosserie, voorkomen vervelende lekkages en beschermen tegen roestvorming rond het raa Een goedkope kit kan na verloop van tijd loslaten of water doorlaten, met alle gevolgen van dien. Daarom investeren wij in topkwaliteit montageproducten – zo blijft uw autoruit stevig vastzitten en droog, ook na vele kilometers en verschillende weersomstandigheden.

We staan garant voor deze kwaliteit: op de gebruikte materialen en montage ontvangt u garantie,Dat betekent dat u met een gerust hart de weg op kunt, wetende dat uw ruit niet alleen de juiste opties heeft, maar ook professioneel en veilig bevestigd is. Een goede autoruitservice onderscheidt zich door vakmanschap én het gebruik van de beste materialen, en dat is precies wat wij nastreven.

Conclusie: Autoruit opties zijn er in alle soorten en maten – van slimme sensoren en coatings tot verwarmingsdraden en speciale glaslagen. Het loont de moeite om te weten welke extra’s uw autoruit heeft, zodat u bij vervanging of reparatie de juiste keuze kunt maken. Hopelijk heeft dit overzicht u een helder beeld gegeven van de diverse ruitopties in de hedendaagse autoruitenbranche en hun nut. Heeft u nog twijfels of vragen over een bepaalde optie op uw auto? Neem dan gerust contact op met een autoruitspecialist. Wij helpen u graag verder om precies de juiste voorruit opties voor uw voertuig te vinden, zodat u weer veilig en comfortabel de weg op kunt!

Lees gerelateerde artikelen

Ontdek al onze artikelen

4 min.

Wat kan ik doen als ik lekkage heb en waar moet ik op letten?

No items found.

4 min.

Noodvoorziening

No items found.

4 min.

Ruitopties uitgelegd: alle autoruit extra’s en voorruit opties op een rij

Blog

4 min.

4 Tips om autorijden zo goedkoop mogelijk te houden

Tips

Ik heb schade aan mijn auto

Plan een afspraak of vraag een offerte aan en wij nemen binnen één werkdag contact met je op. Tot snel!

EU symbol NL